Het UwBrokkenPiloot-concept is opgezet om mensen aan structurele inkomsten te helpen door met vaste regelmaat brokken te kunnen leveren aan de eigen klanten. Het gaat hierbij om bijverdiensten naast hetgeen je al doet. Maar wat zijn nu interessante bijverdiensten? Voor de één is dat wellicht € 100,- per maand, terwijl een ander wel € 500,- of nog veel meer op zijn wensenlijstje heeft staan. Het is aan jou om dat voor jezelf te bepalen. Wij kunnen je wel helpen dat doel te verwezenlijken.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van de UwBrokkenPiloot-formule heb je feitelijk 20 peilers onder je business nodig om een stevig fundament neer te zetten. 20 peilers zorgen er namelijk voor dat je maandelijks 20 zakken voer kunt verkopen.
Een peiler is dan ook een gemiddelde klant die 1 keer per maand een zak voer nodig heeft. Want dat betekent dat:
Wanneer je vervolgens je business verder gaat uitbreiden ga je efficiënter werken en bezorg je meer klanten per uur, nemen de bonussen toe en houd je dus totaal en per uur meer over!
Ik raad je aan om deze 20 peilers te zoeken in je warme markt. Dus bij de mensen die je kent en die jou kennen. Je hoeft daarvoor niet te investeren. Het is een kwestie van simpel mensen vragen om hulp!. Je kunt gewoon aangeven dat je 20 peilers nodig bent voor de fundering van je business en dat je het zeer op prijs stelt wanneer zij één van deze peilers willen zijn.
Door het op de juiste manier te vragen, maak je gebruik van een aantal psychologische processen en beïnvloedingstechnieken.
In je warme markt is de gunfactor een belangrijke factor. Mensen gunnen iemand die ze kennen altijd meer dan iemand die ze niet kennen. Een enkele uitzondering daargelaten dan. Want er zijn altijd mensen die het een ander niet gunnen dat het hen goed gaat. Maar dat soort mensen heb je liever ook niet in je kennissenkring neem ik aan.
Naast de gunfactor is er nog een belangrijke factor en dat is de hulpfactor. Mensen willen helpen! Want als mensen anderen helpen geeft hen dat een goed gevoel. En wanneer je hen specifiek om hulp vraagt, dan geeft je hen ook het gevoel dat je hen nodig bent (ben je ook) en dat geeft hen het gevoel belangrijk te zijn!
Concreet kun je vragen (met een korte introductie):
Ik ben bezig mijn business als BrokkenPiloot op te zetten en omdat te kunnen heb ik 20 mensen nodig die mij daarbij willen steunen door mijn eerste klant te worden en de basis te zijn onder mijn bedrijf. Wil jij één van deze belangrijke peilers onder mijn business worden en je hondenbrokken bij mij bestellen?
Je kunt dan 3 antwoorden krijgen.
De Nee moet je gewoon gelijk afkappen. Je kunt nog vragen waarom, maar over het algemeen word je daar niet wijzer van. Bedank hen gewoon en ga over op een ander onderwerp.
De Ja’s kun je gelijk inkoppen natuurlijk en daar ga je vaststellen welke brok ze nodig zijn.
De Ja, maar/mitsen zijn de mensen die in principe wel willen, maar meer informatie nodig zijn. Dat kan zijn dat ze meer willen weten over wat je gaat doen, maar dat kan ook meer informatie over de brokken betekenen. Vraag hen dus wat ze nog zouden willen weten. Ga juist op hun vragen in en overstelp ze niet met informatie. Doseer de informatie waar ze om vragen.
En het kan zijn dat er mensen zijn die vragen wat het hen oplevert. De welbekende “What’s in it for me?” vraag. Daarop kun je reageren met:
Uiteraard zal ik je eeuwig dankbaar zijn dat jij me hebt willen helpen mijn business op te zetten. En uiteraard zorg ik er voor dat jij niet meer hoeft te sjouwen met zakken hondenvoer en dat je op tijd weer vitaal voer voor je hond hebt.
En als mensen dan eigenlijk nog iets meer willen, kun je overwegen om hen blijvend een korting van een paar euro per zak aan te bieden. Maar daar zou ik zeker niet direct mee beginnen. Beter is het om hen iets in het vooruitzicht te stellen. Bijvoorbeeld bij het behalen van een mijlpaal als je 50ste klant. Je kunt dan bijvoorbeeld een snackpakket voor de hond cadeau geven.
Het is verstandig om de fundering onder je bedrijf zo snel mogelijk neer te zetten. Groot voordeel daarvan is dat je dat in de eerste weken zelfs kunt doen zonder ook nog maar 1 zak voer op voorraad te hoeven hebben. Je kunt namelijk aangeven dat je op datum x gaat beginnen met bezorgen. Voor die tijd kun je (een deel van) je peilers onder je business dan hebben staan en direct gaan leveren. Dat heeft als voordeel dat je minimaal in voorraad hoeft te investeren, omdat je weet dat de zakken brokken al verkocht zijn.
Wanneer je gemiddeld 1 peiler per dag binnen weet te halen, kun je binnen 4 weken de fundering onder je business hebben staan.
Het beste doe je dat door te beginnen met een namenlijst te maken van iedereen die je kent. Zet ook de mensen er op die geen hond of kat hebben. Want die mensen kennen weer mensen met een hond of kat en kun je later in je klantenwerving altijd nog benaderen om nieuwe adressen binnen te halen. Daarnaast kunnen deze mensen ook in de toekomst een hond of kat aanschaffen (of hebben dat misschien al gedaan, maar weet jij dat nog niet).
Vervolgens ga je iedere dag mensen benaderen tot je minimaal 1 nieuwe peiler onder je business hebt kunnen plaatsen. En als dat de eerste is die je benaderd hebt, dan ga je uiteraard door. Want als je eenmaal in de flow zit, moet je daar natuurlijk gebruik van maken.
Wees niet teleurgesteld als iemand geen peiler onder je bedrijf wil worden. Het maakt niet uit welke reden ze daar voor hebben. Werk met het principe :”Nee heb je, ja kun je krijgen!” Dat houdt dus in dat je van te voren ook geen verwachtingen hebt van iemand. Want heb je dat wel en deze persoon zegt Nee!, dan is dat een teleurstelling voor je. Maar die heb je feitelijk zelf gecreëerd door aan te nemen dat deze persoon wel klant wil worden.
Vier de Ja’s! Het is beter om elke nieuwe peiler te vieren. Dat geeft veel meer energie dan je te laten raken door de Nee’s. Want dat kost namelijk energie. En het vieren van een Ja, kun je bijvoorbeeld doen door je zelf te verwennen met iets lekkers.
Deel ook je vreugde, dat stimuleert enorm. Vier het met je partner, stuur een smsje naar je beste vriend(in) of stuur mij een mailtje. Ik vier het graag met je mee!
En loop je ergens tegen aan, stuur mij dan ook een mailtje. Ik sta je graag terzijde met mijn ervaring en kennis.
Succes!
Bert Tijhoff
P.S. Start met het benaderen van mensen met een grote hond of meerdere honden. Deze mensen meer voer nodig dan gemiddeld 1 zak per maand. Je haalt dan eerder je doelstelling van 20 zakken voer per maand. Ik raad je echter aan om je wel te blijven focussen op 20 klanten die de peilers onder je business vormen. Wanneer die gemiddeld meer dan 1 zak per maand afnemen, is de fundering van je business nog steviger!