Iemand is pas een klant wanneer deze persoon wat bij je heeft gekocht. Daar gaat nog een fase aan vooraf die ligt tussen het werven en klant zijn. Namelijk het moment dat iemand interesse toont. Zorg dat je hiervoor de tijd neemt en alle vragen die ze stellen beantwoordt. Eigenlijk vragen ze op dat moment om een advies. Als je advies goed is, zullen ze een eerste bestelling plaatsen.
Neem de tijd voor een eerste levering. Een klant wil graag zijn of haar verhaal doen of hun trouwe viervoeter. En wanneer je een klantrelatie wilt opbouwen voor de langere termijn, is het nodig dat jouw klant vertrouwen in je stelt en je mag. De gunfactor is een heel belangrijke redenen voor mensen om klant te blijven.
Bereid je goed voor op je eerste levering. Maak een afspraak met de klant en zorg dat je op tijd aanwezig bent. Neem uiteraard de brokken mee en wanneer je gebruikt maakt van de mogelijkheid tot automatische incasso, ook het formulier dat je hiervoor nodig bent.
Vraag tijdens het gesprek (als dit goed verloopt) zo zijdelings ook of ze andere mensen met een hond kennen die wellicht belangstelling hebben voor goed voer aan huis geleverd. Als dat zo is, vraag dan of je hun naam en telefoonnummer mag noteren en hen mag bellen met verwijzing naar de klant van wie je de naam hebt gekregen.
Deze vraag kun je natuurlijk ook later stellen, maar juist bij een eerste contact heb je de tijd hiervoor.
Het is aan te raden om nadat je de brokken hebt geleverd een kort verslagje te maken van het bezoek. Waarschijnlijk heb je dingen gehoord en gezien die je later kunt gebruiken in je klantcontact. Bijvoorbeeld de geboortedatum van de hond. Het is heel attent wanneer je even aandacht schenkt aan zo’n dag. Bijvoorbeeld met een mailtje.
Zet in je agenda dat je de nieuwe klant een week na levering even belt om te vragen hoe het gaat. Enerzijds is dit goed voor het opbouwen van de relatie en anderzijds kun je vragen wegnemen die mogelijk spelen en wanneer ze te lang blijven liggen een eigen leven gaan leiden.